| יוגה, מדיטציה והחיים

שתפו את הפוסט

יוגה, מדיטציה והחיים

יוגה הינה פילוסופיה רוחנית ואימון גופני-רוחני, שמקורו בתורות החשיבה ההינדיות.  כיום נפוצה היוגה בגרסאות שונות ברוב ארצות המערב, לרוב כאימון גופני למטרות בריאות והנאה.  משמעות המילה "יוגה" בסנסקריט( אחת מ-23 השפות הרשמיות בהודו),  היא לאחד, להצטרף,  לכוון ולרכז את תשומת הלב. הכוונה היא לאיחוד בין המודעות והעצמי הרוחני. זהו מצב בו החושים מתכנסים פנימה (לא מופרעים על ידי גירויים חיצוניים) ואין מחשבות המסיחות את תשומת הלב. ביוגה, כמו בתחומים רוחניים אחרים, הריכוז הוא הדרגה הראשונה של המדיטציה. פיתוח יכולת הריכוז הוא מפתח להצלחה ביוגה ובחיים בכלל ועשוי להוביל השגת שלווה.

 לעיתים נאמר כי לא פשוט לשבת בגו זקוף ובעיניים עצומות לאורך זמן ואף  שהרפואה המודרנית כבר מצאה הוכחות, שתרגול יוגה ומדיטציה באופן קבוע מאריך חיים ומשפר את הבריאות, עדיין רוב אוכלוסיית העולם המערבי לא מפנה עשר או עשרים דקות ביום כדי לטפל בעצמה באופן כזה.  האם זה חוסר אמונה בטיפול, חוסר ידע בנושא , חוסר הבנת התועלת, או חוסר פרסום מספק ויחסי ציבור לתחום?

ישנם אימוני מדיטציה בהם מתרכזים בנשימה, או סופרים שאיפות ונשיפות. יש כאלו שמנסים להתנתק מהמחשבות, או אפילו להפסיק אותן כליל, אבל ההסכמה הכללית היא שחשוב לעשות מדיטציה בכל מקרה, בכל דרך שהיא.

בעזרת  תרגול רציף ניתן למצוא את הקשר הפנימי להרגעה עצמית וליכולות מיקוד וריכוז בהם ניתן להשתמש בכל מצב, על מזרן היוגה ומחוצה לו. הרי מזרן היוגה הוא בעצם, רק מגרש משחקים קטן המדמה את החיים האמיתיים ואת כל היכולות שאנו מפתחים עליו מומלץ ליישם בחיי היום יום. דרך היוגה נלמד את עצמנו להיות אדיבים יותר, סובלניים ומקבלים יותר את הסביבה והזולת.  תוך כדי התרגול נלמד לאהוב לא רק את מי שקל לאהוב, אלא גם את מי שדוחף בתור. היא תסייע לנו לחוש חמלה גם לחולה שפחות אדיב, נעים ונחמד כלפינו. דרך היוגה נלמד להיות ממוקדים ומרוכזים יותר כשאנו עובדים במחלקות בשעות עומס ובכך נפעל לקידום איכות ובטיחות הטיפול.

עבודת האחות במערכת הבריאות אינה פשוטה. לא אחת אנו שומעים בכותרות על העומסים בבתי החולים, חולים השוכבים במסדרונות, מחסור בתקנים ושחיקת הצוות. זה לא סוד שעבודה בתנאים כאלו עלולה להוביל גם לטעויות. בל נשכח שאנו עוסקים בבריאות ובטיפול בחיי אדם.  טעויות בעבודה עקב חוסר ריכוז במקרה שלנו, עלולות להיות הרות אסון.

גם בעבודתי כאחראית מחלקה אני חווה את העומס בעבודה – טיפול במספר בעיות בו זמנית, פתירת סוגיות שונות, עמידה בלחצים ועומסים.

מתוך מציאות זו הקיימת בשטח ומעצם היותי מורה ליוגה, החלטתי להעביר שיעורי יוגה לעובדי המרכז הרפואי לגליל נהרייה, מתוך מחשבה כי אלה יתרמו לקשיבות הפנימית של כל אחד ואחד. אכן, התגבשה קבוצה של אחים ואחיות עובדי המרכז הרפואי, שמתרגלים ומשתתפים בשיעורים באופן קבוע כבר מזה כשנה. לא אחת אני שומעת מהמשתתפים בשיעורים עד כמה תרגול היוגה עוזר להם להיות רגועים יותר וממוקדים יותר בחיים בכלל ובזמן העבודה בפרט. בכך ללא ספק נוכל לקדם את איכות ובטיחות הטיפול!

שנהיה בריאים, קשובים ומחוברים!

תודה על פנייתך
נצור איתך קשר בהקדם

דילוג לתוכן